|  | 
        
          | 
                
					
						| Saray Hamamı (Merkez) 
 Saray Mahallesi’nde (Hisar Bey Camisi Mahallesi) Hükümet 
						Konağı yakınında bulunan Saray Hamamı’nın kitabesi 
						bulunmadığından yapımı ile ilgili bazı tereddütler 
						bulunmaktadır. Kaynaklarda da bu hamamla ilgili 
						bilgilere rastlanmamıştır. Yalnızca Germiyanoğlu II.Yakup 
						Bey’in vakıfları arasında Bey Hamamı ismi ile 
						vakfiyesinde yazılı hamamın bu hamam olması 
						düşünülebilir. Prof. Dr. Metin Sözen’in belirttiği, 
						Başbakanlık Arşivinde Kanuni Sultan Süleyman devrine ait 
						bir evkaf defterinde II. Yakup Bey’in bazı hamamları 
						olduğu yazılıdır. Ayrıca Evliya Çelebi’nin Germiyan 
						Hamamı olarak söz ettiği yapının da hangi hamam olduğu 
						açıklık kazanmamıştır. Bunların yanı sıra Saray 
						Hamamı’nda Paşa Halveti gibi özel bir bölümün olması bu 
						hamamın Germiyanoğlu II. Yakup Bey zamanında XIV 
						yüzyılın sonlarında yapıldığına işaret etmektedir.
 
 Saray Hamamı’nın büyük bir bölümü iri moloz taşlardan 
						yapılmış, üst örtüsünde de tuğlalar kullanılmıştır. 
						Hamamın doğu yönünden basit bir kapı ile soyunmalık 
						kısmına girilmektedir. XX. yüzyılın başlarında 
						değişikliğe uğrayan bu bölümün alt kısmı kâgir, yer yer 
						bağdadi ve ahşap tavanlıdır. Dikdörtgen planlı bu 
						soyunmalığın batısından ince uzun bir koridor ile 
						ılıklık bölümüne birkaç basamakla inilmektedir. Yatık 
						dikdörtgen planlı ılıklıktan iki ayrı kapı ile sıcaklığa 
						geçilir. Kare planlı sıcaklılığın üzeri merkezi bir 
						kubbe ile örtülüdür. Bu bölümün kuzeyinde geniş bir 
						kemer ile ayrılmış bir bölüm bulunmaktadır.
 
 Ilıklığın güneyindeki ikinci bir kapıdan diğer 
						bölümlerle ilgisi bulunmayan Paşa Halveti olarak 
						isimlendirilen sıcaklığın ikinci bölümüne geçilmektedir. 
						Önünde küçük bir kubbesi olan bu bölümün duvarlarında 
						nişler ve kurnalar bulunmaktadır. Bu ara bölümden üzeri 
						tromp kubbeli kare planlı halvet hücresine 
						geçilmektedir.
 
 Paşa Hamamı ayrı bir halveti bulunmasından ötürü, diğer 
						Kütahya hamamları ve Türk hamam mimarisinden ayrılan 
						kendine özgü bir yapıdır.
 
 
 Küçük Hamam (Merkez)
 
 Kütahya Cumhuriyet Caddesi’nin başında, Küçük Çarşı’da, 
						Karagöz Paşa Camisi’nin karşısında bulunan Küçük Hamam 
						zaman içerisinde bir çok değişiklik geçirmiş, 1975-1980 
						yıllarında çarşı olarak kullanılmış, sonra yeniden hamam 
						haline getirilmiştir.
 Germiyanoğlu II. Yakup Bey’in (1387-1429) subaşısı Hisar 
						Bey’in oğlu Mustafa Bey’in vakfiyesinde Şehreküstü 
						Mahallesi’ndeki çifte hamamı camiye vakfettiği 
						yazılıdır. Aynı vakfiyede hamamın erkekler bölümünün 
						babasından kendisine geçtiği, kadınlara ait bölümü de 
						Sultanın izni ile kendisinin yaptırdığı yazılıdır. Bu 
						kayıttan öğrenildiğine göre buradaki erkeklere ait tek 
						hamam, Hisar Bey’in oğlu Mustafa Bey tarafından kadınlar 
						kısmı eklenmiş ve bütünü yaptırmış olduğu camiye 
						vakfedilmiştir. Bu durumda hamam XIV.yüzyılda 
						yapılmıştır.
 
 Çifte hamam plan düzeninde olan hamamın büyük kubbeli 
						bir soyunmalık bölümü vardır. Moloz taş ve tuğladan 
						yapılan hamamın soyunmalık kısmının kapısı iki yandaki 
						pencereler arasında dışarıya taşkın, kademeli silmeli 
						geniş bir çerçeve içerisine alınmıştır. Bu çerçeve 
						içerisinde kabartma palmet ve yarım palmet biçiminde bir 
						portal meydana getirilmiştir.
 
 Türk hamamlarında bu tür görkemli giriş kapılarına 
						rastlanmamaktadır. Soyunmalığın duvarları geniş nişleri 
						ve kemerlerle ayrılmış, üzeri de yüksek bir kubbe ile 
						örtülmüştür. Soyunmalığın güneyinden aynı eksen üzerinde 
						ılıklığa geçilmektedir. Ilıklığın doğusunda tonozlu altı 
						helâ bulunmaktadır. Bunun dışında kalan bölümler çapraz 
						tonozlarla örtülüdür. Sıcaklık ılıklık ile aynı eksen 
						üzerindedir. Burası kare bir mekân olup, üzeri Türk 
						üçgenlerinin yardımı ile üzeri bir kubbe ile 
						örtülmüştür. Erkekler bölümünün batısına üç bölümlü 
						küçük bir kadınlar hamamı eklenmiştir. Ancak bu bölümün 
						tam bir planını çıkarabilmek çok zordur. Bunun da nedeni 
						kadınlar bölümünün erkekler bölümünün ılıklığı ile 
						külhan arasına sıkıştırılmış oluşudur. Batıdan girilen 
						küçük kubbeli bölüm ılıklık olmalıdır. Bu durumda 
						soyunmalık kısmının ahşap olduğu düşünülmelidir. 
						Erkekler bölümünün ılıklığı hizasındaki birbirine geçmiş 
						iki hücrenin sıcaklığın halveti olduğu sanılmaktadır. 
						Bunun dışında kalan sıcaklığın konumu çarşı olarak 
						kullanıldığı dönemde değişikliğe uğramış olmasından 
						ötürü tam bir netlik kazanamamıştır.
 
 
 Eydemir (Elvan Bey) Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Cumhuriyet Caddesi’nde, Mevlevihane’nin 
						güneydoğusunda bulunan Elvan Bey Hamamı’nın kitabesi 
						bulunmamaktadır. Elvan Bey’in vakfiyesine dayanılarak bu 
						hamamın XVI.yüzyılın ilk yıllarında yapıldığı 
						sanılmaktadır.
 
 Hamam iri taşlarla örülmüş ve yer yer de moloz taşlardan 
						yararlanılmıştır. Hamamın soyunmalık kısmı dört tarafta 
						kademeli çift kemerli kesik tromplu ve geniş kubbeli bir 
						mekândır. Bu bölümün ortasında daire şeklinde havuza yer 
						verilmiştir. Çevresinde de çeşitli zamanlarda 
						değişikliğe uğrayan camekânlı odalar yapılmıştır. 
						Soyunmalıktan uzun bir koridorla ılıklığa geçilmektedir. 
						Bu bölümün de ortasında oval bir havuz bulunmaktadır. 
						Hamamın üç tarafı sekilerle çevrilmiş, kuzeybatısına da 
						iki derin niş yerleştirilmiştir. Bu bölümün üzeri 
						üçgenlerin yardımı ile taşınan bir kubbe ile 
						örtülmüştür. Ilıklıktan sıcaklığa geçilmektedir. 
						Sıcaklığın dört kenarına eyvanlar yerleştirilmiştir. 
						Üzeri kubbe ile örtülmüş olup, çevresinde halvet 
						hücrelerine yer verilmiştir.
 
 
 Kazasker Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Çemberciler Caddesi ile Pekmezpazarı’na giden 
						yol üzerindeki bu hamam XVI.yüzyılın başında 
						yapılmıştır. Hamamı yakınında medresesi bulunan Kazasker 
						Halil Bin Mahmut Germiyani yaptırmıştır. Hamam 1930 
						yılında yıktırılmış ve arsası satılmıştır. İbrahim Hakkı 
						Uzunçarşılı bu hamam yıkılmadan önce çifte hamam plan 
						şemasında olduğunu ve burada keçecilerin keçe 
						yıkadıkları üç bölüm olduğunu yazmaktadır.
 
 
 Balıklı (Rüstem Paşa) Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Balıklı Mahallesi’nde, Balıklı Camisi ile 
						Balıklı Tekkesi arasındaki köşede bulunan bu hamamı 
						Kütahya’da Anadolu Beylerbeyliği yapmış olan ve daha 
						sonra Sadrazamlık makamına getirilen Rüstem Paşa 1549 
						yılında yaptırmıştır.
 
 Hamam, erkekler ve kadınlar bölümü olmak üzere Osmanlı 
						hamam mimarisindeki çifte hamam plan düzeninde 
						yapılmıştır. Hamamın duvarları iri kesme moloz taştan 
						örülmüş, üst örtüsü ve kubbelerinde tuğla 
						kullanılmıştır. 1980 öncesinde harap bir durumda olan bu 
						hamamı Vakıflar Genel Müdürlüğü restore etmiştir. Onarım 
						öncesinde büyük kubbeleri, yüksek kasnaklı ve tuğladan 
						örülmüşken, onarım sonrasında düzgün kesme taş kaplama 
						ve beton sıvalı kubbelerle yenilenmiştir.
 
 Hamamın erkekler kısmına cadde üzerinden bir sıra 
						merdivenle inilmektedir. Erkekler bölümünün dışarıya 
						doğru hafifçe çıkıntılı kapısı üzerinde manzum bir sülüs 
						kitabe bulunmaktadır.
 
 Kitabe:
 “Hazreti paşayı Rüstem nam içün
 Sahibülihsan vel inam içün
 Kudreti halikle ta Balıklıda
 İki hamam oldu bir akarsuda
 Dedi tarih ona bir hazır cevab
 Pâk eder yur arıdır napâkı ab
 h.956 (1549)”.
 
 Çukurda kalmış portal nişi sivri kemer içerisine alınmış 
						ve basık kemerli bir kapı ile de soğukluk kısmına 
						girilmektedir. Soyunmalık kısmı kare planlı olup, üzeri 
						pandandifli bir kubbe ile örtülmüştür. Ortasına sekizgen 
						köşeli mermer bir havuz yerleştirilmiştir. Çevresindeki 
						camekânlı soyunma odaları zaman zaman değiştirildiğinden 
						özelliğini yitirmiştir. Soyunmalıktan ara bir bölümle 
						ılıklığa geçilmektedir. Ilıklık ve sıcaklık aynı eksen 
						üzerindedir. Ilıklık dikdörtgen planlı olup, üzeri 
						pandantifli bir kubbe ile örtülmüş, kubbe dışında kalan 
						bölümler kemerlerle ve tonozlarla örtülmüştür. Sıcaklık 
						ılıklığa göre daha küçük ölçüde olup, iki yanında derin 
						kemerler vardır. Üzeri kubbe ile örtülmüştür. Sıcaklığın 
						güney yönünde yan yana üzerleri küçük kubbelerle örtülü 
						halvet hücreleri sıralanmıştır.
 
 Hamamın kadınlar bölümü erkeklerinkinden daha yüksek ve 
						daha geniş kubbeleri ile dikkati çekmektedir. Kadınlar 
						bölümü de diğeri gibi çukurda kalmış ve soğukluk kısmına 
						basamaklarla inilmektedir. Soğukluğun üzerini yüksek 
						pandantifli bir kubbe örter, kubbe altına da altıgen bir 
						havuz yerleştirilmiştir. Buradan, batı yönünde 
						pandantifli kubbeli, kare planlı ılıklığa geçilmektedir. 
						Sıcaklık aynı eksen üzerinde bulunmamakta olup, bunun 
						üzeri de kubbelerle örtülüdür. Sıcaklığın ortasına kare 
						bir göbek taşı yerleştirilmiştir.
 
 
 Lala Hüseyin Paşa Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Lala Hüseyin Paşa Camisi’nin karşısında, Lala 
						Hüseyin Paşa Caddesi üzerinde bulunan bu hamamı Sultan 
						II.Selim’in lalası olan Lala Hüseyin Paşa Kütahya’da 
						Beylerbeyi olduğu sırada 1568-1570 yıllarında 
						yaptırmıştır.
 
 Hamam kesme taş, moloz taş ve tuğladan yapılmıştır. 
						Giriş cephesi ise tamamen kesme taştan sonraki 
						dönemlerde yenilenmiştir. Dikdörtgen planlı, küçük ve 
						tek hamamdır. Soyunmalık bölümü oldukça geniş tutulmuş, 
						üzerini pandantifli bir kubbe örtmüştür. Ilıklık bölümü 
						yakın tarihlerde yenilenmiştir. Sıcaklık da dikdörtgen 
						planlı olup, ortadaki kare alan pandantifli bir kubbe 
						ile örtülmüştür. Sıcaklığın kuzey ve güney yönleri beşik 
						tonozla uzatılmıştır. Buradan halvet hücrelerine 
						geçilmektedir. Birbirlerine eş büyüklükte olan halvet 
						hücreleri pandantifli küçük kubbelerle örtülmüştür.
 
 
 Kemer Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Maruf Mahallesi’nde, Lala Hüseyin Paşa Caddesi 
						üzerinde bulunan bu hamam 1950 yılında buradan geçen yol 
						nedeniyle kısmen kesilmiştir. Çifte hamam plan düzeninde 
						yapılmış olup, oldukça geniş bir alanı kaplamaktadır. 
						Hamamın kitabesi bulunmadığından yapım tarihi kesinlik 
						kazanamamıştır. Evliya Çelebi Kütahya hamamlarından söz 
						ederken Kemer Hamamı’na da değinmiştir. Bu durumda 
						1671-1672 yıllarında bu hamamın var olduğu 
						anlaşılmaktadır. Buna dayanılarak da hamamın XVI.yüzyılın 
						sonlarında yapıldığı sanılmaktadır.
 
 Günümüzde hamamın doğudaki bölümü Özen Hamamı olarak, 
						batıdaki bölümü de Şen Kemer Hamamı ismi ile işlevini 
						sürdürmektedir. Ancak bu plan değişikliklerinden ötürü 
						her iki hamamda da karmaşık bir durum gözlenmektedir.
 
 
 Şengül Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Börekçiler Mahallesi’nde bulunan Şengül Hamamı 
						değişik zamanlarda onarılmış, bazı bölümleri 
						yıkılmıştır. Bu nedenle de Osmanlı hamam mimarisinde 
						alışılagelen düzenin hiç birisine uymamaktadır. Yapım 
						tarihi de kesinlik kazanamamıştır. Evliya Çelebi 
						1671-1672 yıllarında Kütahya hamamlarından söz ederken 
						bu hamamın da ismini belirtmiştir. Evliya Çelebi’nin 
						dışında hamamın yapımı ile ilgili bir belge veya kaynağa 
						rastlanmamıştır. Bu bakımdan bu hamamın XVI.yüzyılda 
						yapılmış olduğu sanılmaktadır.
 
 Kesme taş ve moloz taştan yapılan, üst örtülerde 
						tuğlaların kullanıldığı hamamın soyunmalık kısmı yan 
						yana iki büyük pandantifli kubbe ile örtülmüştür. Bunlar 
						birbirlerinden geniş bir kemerle ayrılmıştır. 
						Soyunmalıktan batıya açılan dar bir kapı ile ılıklığa 
						geçilmektedir. Ilıklık pandantifli bir kubbe ile 
						örtülmüş olup, kuzey-güney yönünde beşik tonozlu iki 
						eyvanı vardır. Ilıklığın güneyindeki sıcaklık kare 
						planlı olup, üzeri Türk üçgenlerinin taşıdığı basık bir 
						kubbe ile örtülüdür. Sıcaklığın çevresinde küçük kubbeli 
						hücreler de bulunmaktadır.
 
 
 Yeni Mahalle (Cedid Mahallesi) Hamamı (Merkez)
 
 Kütahya Cedid Mahallesi’nde Lala Hüseyin Paşa 
						Caddesi’nin kuzeyinde bulunan bu hamamın mimari yönden 
						uyumsuzluğu XIX.yüzyılda yapıldığını göstermektedir. 
						Bunun dışında kaynaklarda da hamamın yapımı ile ilgili 
						bilgiye rastlanmamaktadır.
 
 Hamam moloz taştan yapılmış, yer yer ahşap bağdadi 
						tekniği uygulanmıştır. Hamam çapraz eksen üzerine 
						yerleştirilmiş iki kubbeli mekândan meydana gelmiştir. 
						Soyunmalık kısmı bağdadi olup, kubbesi de aynı teknikte 
						yapılmıştır. Soyunmalık kısmına Kütahya çinileri gelişi 
						güzel yerleştirilmiştir. Soyunmalık kısmından çapraz bir 
						eksenle ılıklığa geçilmektedir. Birçok değişikliğe 
						uğrayan ılıklık bölümünden sıcaklığa geçilmektedir. 
						Sıcaklık tromplar üzerine oturtulmuş kubbe ile örtülü 
						olup, bu bölüm oldukça geniş bir mekândır. Ortasına kare 
						bir göbek taşı yerleştirilmiştir. Köşelere halvet 
						hücreleri yapılmışsa da bunlar yapının bütünü ile uyum 
						sağlayamamıştır. Hamamın geniş bir külhan ve depo kısmı 
						bulunmaktadır. Hamam yapıldığından itibaren iyi biçimde 
						ısıtılamamış ve bu yüzden de çalıştırılamamıştır.
   kaynak: kenthaber.com
 Kenthaber Kültür Kurulu
 
 
 
 
 |  
						| Yayın Tarihi : 7 Aralık 2004 Salı |  
						| Güncelleme :10 Şubat 2006 
						Cuma 22:58 |          “ |  
          | 
 |  
          |  |  |